Skolen har bestemt seg for å delta i Dembra. Hva nå?
Skolen må:
- Forankre satsingen gjennom informasjon og samtale med lærere og annet personell, elever, foreldre og andre instanser
- Opprette en Dembra-gruppe med lærere og ledere som organiserer satsingen
- Lage kalender for kartleggingsaktivieter, samlinger på skolen og annet
- Lage plan for møter med Dembra-veileder
1. Forankring av skolens deltakelse i Dembra
Skal skolen få noe ut av deltakelsen i Dembra, må flest mulig være motivert for satsingen. Forankring handler om at Dembras målsetninger og prinsipper tas opp i dialog med ulike grupper på skolen. Først og fremst er det viktig med en god drøftelse med lærere og øvrig personell. Å forankre satsingen hos elever og foreldre er også vesentlig.
Aktuelle grupper for forankring:
- Personalet (lærere og andre)
- Elever
- Foreldre/FAU
- Skoleeier
- Andre instanser: lokalmiljø, samarbeidende skoler, annet
Det er skolens ledelse som tar den endelige beslutningen om å delta i Dembra, men forankring bør sikres både gjennom involvering fram mot en beslutning og informasjon og mulighet for påvirkning etter at beslutningen er tatt.
Dembra gir skolen selv mulighet til å definere utfordringer knyttet til ekskludering og gruppefiendtlighet. Det er derfor viktig å gi rom for ønsker og innspill fra de ulike gruppene. Muligheten til å påvirke innholdet i Dembra-satsingen er helt vesentlig for å skape motivasjon og engasjement.
2. Opprette skolens Dembra-gruppe
Skolen oppretter en Dembra-gruppe som skal organisere skolens forebyggende satsing. Gruppen har ansvar for koordinering, oppdatering og involvering av staben gjennom alle faser i gjennomføringen.
Dembra-gruppen må ha representanter både for ledelsen og lærerne ved skolen. Vi anbefaler at en lærer fra hvert trinn deltar i gruppen. Skolen kan også vurdere å inkludere elever. Dersom skolen allerede har en utviklingsgruppe eller liknende, kan denne gruppen gjerne også fungere som Dembra-gruppe.
Gruppen må ha en kontaktperson med ansvar for kommunikasjon med skolens Dembra-veileder. Kontaktpersonen kan også være gruppens leder, men skolen kan også velge andre måter å organisere gruppen på.
Navn, stilling, e-post og telefonnummer til gruppens medlemmer sendes til Dembra-veilederen.
Dembra-gruppen må møtes jevnlig for å diskutere og planlegge skolens satsing. I en hektisk skolehverdag kan det være lettere å få til mange korte møtepunkter enn noen lengre økter. Det er likevel viktig at ledelsen gir rom for at Dembra-gruppen kan få bruke nødvendig tid på arbeidet.Under fanen Dembra-gruppe finner dere tips til gjennomføring av gruppens arbeid.
Det er også Dembra-gruppen som har ansvar for å holde staben oppdatert om satsingen på skolen. Gruppen må sørge for informasjon om Dembra i lærernes fellestid jevnlig, gjerne gjennom korte oppdateringer om hva som skjer.
Sjekklisten på disse sidene er Dembra-gruppens redskap for oppfølging av Dembra. Det er altså denne gruppen som har hovedansvar for at punktene på listen gjennomføres, og som krysser av etter hvert.
3. Kalender for gjennomføring
Når skolens Dembra-gruppe er opprettet, begynner gruppen tidfestingen av oppgavene i sjekklisten og plotter datoer inn i kalenderen under Vårt Dembra-år.
Følgende oppgaver tidfestes med en gang:
- Samling med personalet for workshop om styrker og svakheter (skolesamling1)
- Gjennomføring av spørreundersøkelsen
- Samling med elevrepresentanter
Jo flere datoer gruppen kan fastslå tidlig, jo bedre. For eksempel kan skolen fastsette datoer for alle samlinger med personalet og andre aktiviteter knyttet til det forebyggende arbeidet.
I Dembra skal skolen også gjennomføre forebyggende tiltak som skolen selv har bestemt. Dette kan være videreutvikling av allerede etablerte tiltak eller nye tiltak. Disse tiltakene føres også inn i Dembra-kalenderen, men krever også egne framdriftsplaner med tidfesting av frister og annet. Se mer om dette i avsnittet om Dembra-planen.
4. Plan for møter med Dembra-veileder
En ekstern Dembra-veileder støtter Dembra-gruppen i gjennomføringen. Kontaktpersonen i Dembra-gruppen har hovedansvaret for å holde kontakten med veilederen. Kommunikasjon skjer hovedsakelig på e-post og telefon. Veiledning med hele gruppa gjennom fysiske eller elektroniske møter skjer ved behov, men minimum knyttet til følgende aktiviteter:
-
- Ved oppstart av Dembra på skolen
- Etter at alle kartleggingsaktiviteter er gjennomført. For diskusjon og analyse av situasjonen på skolen og innspillene som er kommet. Første runde om mulige satsingsområder.
- Når satsingsområder er bestemt (eller utkast laget). For justering og revidering av satsingsområder, og første runde om mulige tiltak.
- Når første utkast til Dembra-plan foreligger. For justering og revidering av planen, og beslutning om tiltak for dokumentasjon og veiledning.
- Når de første tiltakene er gjennomført på skolen. For evaluering og justering før videre gjennomføring.
Tidspunkter for disse veiledningsmøtene fastsetter Dembra-gruppen i oppstartsfasen sammen med veilederen. Møtene føres inn i Dembra-kalenderen.