Dembra-publikasjon nr. 4

2023

Denne utgaven retter søkelyset mot hvordan undervisning i ulike fag inngår i skolens og lærerutdanningens arbeid med forebygging av fordommer, utenforskap og diskriminering. Bidragene i publikasjonen viser hvordan undervisning i matematikk, kroppsøving og engelsk, og bruk av estetiske læringsprosesser i ulike fag, kan bidra til demokratisk danning. Tekstene eksemplifiserer hvordan arbeidet med de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring, og bærekraftig utvikling kan organiseres i disse fagene.

Last ned publikasjon

Underkaptiler

1. Innledning: Fagdidaktiske innganger til forebygging av fordommer, utenforskap og diskriminering

Sider: 6

Claudia Lenz, Solveig Moldrheim og Peder Nustad

2. Arbeid med mangfold, identitet og medborgerskap i engelskfaget gjennom kritisk literacy-praksis

Sider: 14

Silje Normand

3. Kritisk matematikkundervisning – en vei til demokratisk deltakelse

Sider: 16

Kaja Burt-Davies og Annica Andersson

4. Kroppsøving som danningsfag: tilrettelegging for likeverd og meningsbrytning

Sider: 14

Geir Vegge

5. Hvordan kan estetiske læringsprosesser skape et inkluderende læringsmiljø?

Sider: 18

Aase-Hilde Brekke